غدیر؛ روزی برای کامل شدن دین

غدیر؛ روزی برای کامل شدن دین


در ادامه مراسم، نبی مکرم اسلام از وسایل و جهاز شتران منبری را آماده کرده و بعد از حمد و ثنای الهی دست مولای متقیان را به‌عنوان، امام، پیشوا و جانشین بعد از خود بلند کرده و او را به حاضران معرفی می‌کند چنان‌که شاعر در این خصوص هم سروده است: «هر کس که منم مولا و دوست/ ابن عم من علی مولای اوست».
بعد از اعلام امامت امیرالمومنین، مجدداً جبرییل امین به‌عنوان پیک وحی، بر قلب پیامبر اسلام نازل شده است و پس‌از ابلاغ سلام الهی، عرض می‌کند که دین شما با اعلام ولایت و امامت امام علی(ع) کامل شد. «دینتان کامل شد و حجت تمام/شد خدا راضی از این دین و امام».
از واقعه غدیر خم می‌توان به ضرورت و اهمیت امامت اشاره کرد بدین صورت که خدای متعال کامل شدن دین اسلام به‌عنوان کامل‌ترین دین و مکتب مترقی را به نصب امامت می‌داند.
در ضرورت امامت باید گفت که نصب و گزینش امامت به دستور خداوند متعال و به تایید و امضای او بوده است و همین امر خود اهمیت ضرورت و جایگاه امامت است با استناد به احادیث اهل‌بیت عصمت و طهارت و حدیث ثقلین می‌توان گفت که اهل‌بیت و قرآن‌کریم در کنار هم و ملازم همدیگر و کامل‌کننده همدیگر هستند، اهل‌بیت عصمت و طهارت قرآن ناطق هستند و قرآن صامت و کلام‌الله مجید به‌عنوان یک کتاب نیاز به تفسیر کنندگان و تبیین‌کنندگان دارد، لذا بهترین تبیین‌کنندگان و مفسران قرآن‌کریم اهل‌بیت عصمت و طهارت هستند زیرا اتصال آنها به ذات خداوند متعال است.
خدای متعال در آیه ۴۴ سوره مبارکه نحل  با این مضمون «بِالْبَیِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَأَنزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ» می‌فرماید که ما قرآن‌کریم را نازل کردیم تا شما آن برای مردم بیان کنید و با توجه به این‌که امامت و ولایت هم عرض و در کنار هم هستند بهترین تبیین‌کنندگان قرآن اهل‌بیت(ع) هستند.
در خصوص اهمیت و جایگاه دیگر امامت می‌توان گفت: آنچه به‌عنوان یک نیاز بشر قابل تعریف است نیاز بشر به رهبری است، بشریت در تمام اعصار و دوره‌ها نیازمند رهبری است، خداوندی که به زنبور عسل وحی می‌کند تا برود و  شیره گُل‌ها را بمکد و از حلاوت شهد  گُل‌ها عسل را برای بهداشت و سلامت و تغذیه انسان به وجود بیاورد امکان دارد رهبری جامعه اسلامی را بعد از پیغمبر بدون افسار و بدون جانشین بگذارد.
سومین ضرورت امامت که هم واقعه غدیر را تایید می‌کند و هم ضرورت امامت اشاره دارد، عدالت و اجرای عدالت به‌عنوان یکی‌از اصول دین است خداوند متعال در قرآن‌کریم به کرات از واژگان میزان و ترازو و عدالت را به‌عنوان یکی‌از ارکان دین تعریف کرده است این در حالی‌است که مولای متقیان امیرمؤمنان(ع) شهید راه عدالت است و به‌سبب عدالت‌پیشگی و اجرای عدالت به دست شقی‌ترین افراد در محراب عبادت به شهادت می‌رسد.
غدیر؛ بارزترین جلوه تشیع
عید غدیر خُم از با فصیلت‌ترین  و مهم‌ترین اعیاد اسلامی است برای ارج نهادن به این روز بزگ که عید ولایت و امامت و روز اکمال دین و اتمام نعمت است، اعمال و آدابی است که ازجمله می‌توان به عید گرفتن، جشن و شادی، تبریک و تهنیت‌گویی به یکدیگر، روزه گرفتن، به دیدار یکدیگر رفتن، وسعت و گشایش به خانواده دادن، احسان و نیکی و صدقه دادن، خواندن نماز و دعاهای مخصوص آن روز، اشاره کرد.
امام علی(ع) فرموده است: «در روز غدیر، به برادران خود نیکی کنید، به خانواده وسعت ببخشید و اظهار شادی و ابراز شادمانی کنید» و امام صادق(ع) نیز فرموده است: «روز غدیر روز عبادت و نماز و سپاسگزاری به درگاه خدا و روز شادمانی است، به‌خاطر منتی که با ولایت ما خداوند بر شما نهاد دوست دارم که شما این روز را روزه بگیرید».
حضرت امام رضا(ع) را در روز عید غدیر دیدند که جمعی از اصحاب  در محضرش بودند حضرت آنان را برای افطار نگه داشت و به خانه‌های آنان گندم و هدایا و خلعت‌ها و کفش‌ها و انگشترهایی فرستاد و حال و روز آنان را دگرگون ساخت و برای آنان از فضیلت و سابقه این روز فرمود گرامی‌داشت این روز و توجه بیشتر به خدا و شکر بر نعمت ولایت و اهتمام ورزیدن به این موسم عظیم و عید بزرگ، از توصیه‌های اکید پیامبراکرم(ص) و امامان معصوم(ع) است و شیعه را سزاوار است که در احیای این روز و تعظیم شعائر، بیشتر بکوشند.چراکه غدیر بارزترین جلوه  تشیع و خط ولایت است.
از دیگر اعمالی که در غدیر انجام دادن آن سفارش شده می‌توان از افطاری دادن، برادر شدن، جشن گرفتن، پوشیدن لباس پاکیزه، شادی کردن، عمل صالح انجام دادن، مهربانی و عطوفت، کمک به دیگران، صلوات فرستان، مهمان کردن، نماز، نیکی، صدقه دادن و ... اشاره کرد.
آیات غدیر
آیاتی که یا مستقیماً به واقعه غدیر و ابلاغ پیام الهی مبنی بر تعیین امام علی(ع) به امامت مسلمین مربوط می‌شود یا آیاتی که گویای ولایت امام علی(ع) و اهل‌بیت و فضایل خاندان رسالت است.ازجمله این آیات می‌توان به آیه اکمال دین، آیه اولی‌الامر، آیه تبلیغ، آیه تطهیر، آیه ولایت و آیه اهل ذکر اشاره کرد.
غدیر، مظهر امامت شیعی و وصیت پیامبر اکرم(ص) است حدیث غدیر، کلام حضرت رسول اکرم(ص) در تعیین علی بن ابی‌طالب (ع) به جانشینی خویش است که معروف‌ترین جمله آن «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» است باید توجه داشت حادثه غدیر خُم و آیه ابلاغ و اکمال دین و خطبه غدیریه پیامبرخدا(ص) در آن روز و جمله معروف «من کنت مولاه فعلی مولاه» از روشن‌ترین، متقن‌ترین و مستندترین دلایل امامت و خلافت بلافصل امیرالمومنین است.آن صحنه و آن پیام و نصب را، هزاران نفر شاهد بودند و صدها نفر روایت کرده‌اند.
آثار ولایت
باید توجه داشت ولایت برای شیعیان و پیروان و دوستداران اهل‌بیت(ع) آثار فراوانی ازجمله؛ دوری از انحرافات اعتقادی، مصونیت از انحرافات اخلاقی، حل مشکلات و معضلات اقتصادی، بیماری‎ها و اختلافات و ...، بهره‌مندی از شفاعت، حفظ شیعیان از انواع توطئه‌ها، زیاد شدن معرفت، سعادت دنیا و آخرت دارد.
غدیر؛ روز کامل شدن دین
از عید غدیر خُم به‌عنوان عید اکبر یاد شده است، در این روز با تعیین امام علی(ع) به‌عنوان جانشین پیامبراکرم(ص) دین اسلام کامل شد.
روز عید غدیر روز امامت و ولایت و روز تکمیل شدن دین و تمام کردن نعمت است کمااینکه با امامت بود که نقشه یهود، کفار و مشرکان خنثی شد چراکه در صدر اسلام یهودیان، مشرکان و کافران می‌گفتند اگر پیامبر از دنیا برود دین اسلام از بین می‌رورد اما با واقعه غدیر خُم آنان مایوس شدند لذا ضرورت دارد پیام غدیر را بفهمیم و آن‌را به دنیا معرفی کنیم، پیام غدیر این است که حکومت، امامت و ولایت از سوی خداست و حاکمت الهی با امامت و ولایت است و حاکمیت الهی با امامت و ولایت محور اصلی وحدت اسلامی است.
غدیر تداوم و شکوه اسلام است و در سایه امامت مسلمانان عزت و شکوه پیدا می‌کنند، فلسفه سیاسی غدیر نقش امامت و ولایت در زندگی مردم بیان می‌کند.
۱ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

وبلاگ دین کامل به جهت لزوم مرکزی مجازی برای نشر و گسترش تعالیم اسلام برای تمام قشرهای جامعه بوجود آمده است.در این وبلاگ تلاش ما معرفی اسلام بعنوان کاملترین و جامعترین دین خداست که بر پیامبر ختمی مرتبت حضرت محمد(ص)نازل شده است.سعی ما در مرکز مجازی دین کامل بر ایجاد انگیزه در نسل جوان خواهد بود.با توجه به اینکه زمان تغییر کرده است و بسیاری ممکن است به سفرهای خارجی با اهداف مختلف مسافرت کنند لازم است تا جوان ایرانی آگاهی کاملی نسبت به دین اسلام داشته باشد و به قول معروف چنته اش پر باشد تا بتواند در برابر تبلیغات ادیان گمراه کم نیاورد و به لحاظ تئوری بتواند مشت محکمی بر دهان یاوه گویان زده و خود را از اسارت اینان برهاند.
مرکز پیامک:۵۰۰۰۱۰۷۰۷۱۴۱۴

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندهای روزانه
پیوندها
بایگانی