نام کتاب،دین و قوم حضرت نوح(ع) چه بود؟

نام کتاب،دین و قوم حضرت نوح(ع) چه بود؟

گستاخی و غرور این قوم به حدی زیاد بود که قرآن در باره آنها می فرماید: وَ إِنِّی کُلَّما دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا اَصابِعَهُمْ فِی آذانِهِمْ وَ اسْتَغْشَوْا ثِیابَهُمْ وَ اَصَرُّوا وَ اسْتَکبَرُوا اسْتِکباراً(2). «و من هر بار که دعوتشان کردم تا تو آنها را بیامرزی، انگشتها در گوشهای خود کردند و جامه در سر کشیدند و پای فشردند و هر چه بیشتر سرکشی کرده و استکبار ورزیدند.»
حضرت نوح ـ علیه السلام ـ نخستین پیامبرالوالعزم بود که خداوند او را با کتاب و شریعت مبعوث فرمود. دین حضرت نوح ـ علیه السلام ـ به دلالت آیه «ان الدین عندالله الاسلام. همانا دین در پیش خدا فقط اسلام است» می توان گفت اسلام بوده است. شریعت و کتاب او نخستین شریعت و کتابی بود که مشتمل بر قوانین و احکام الهی بوده است. حضرت نوح دومین پدر نسل کنونی انسان است و به جز آدم و ادریس که قبل از او بودند، نسبت سایر پیغمبران الهی به او منتهی می‌گردد. نام همسر وی «والیه» و گناه او این بود که در نزد قوم خود، نوح ـ علیه السلام ـ را مجنون معرفی کرد.
به تصریح قرآن کریم، حضرت نوح ـ علیه السلام ـ به مدت 950 سال قومش را به خداپرستی دعوت کرد. او اولین پیامبری است که در زمانش عذاب طوفان بر منکران و مشرکان فرود آمد.
هنگام نزول عذاب، نوح به همراه پیروان اندک خود سوار کشتی نوح شد. همه مشرکین در این طوفان غرق شدند، سرانجام عذاب الهی به پایان رسید و کشتی نوح بر کوهی قرار گرفت. در تاریخ و روایات، عمر او بین هزار تا دو هزار و هشتصد سال (1000، 1450، 1470، 2300، 2500 و 2800 سال) نقل شده است که از این مدت، 950 سال را به رسالت و پیامبری مشغول بود.
مطابق اخبار و تواریخ، قبر حضرت نوح ـ علیه السلام ـ در نجف و در کنار قبر امیرالمومنین علی ـ علیه السلام ـ قرار دارد که در زیارتنامه امام علی ـ علیه السلام ـ نیز به آن اشاره شده است.
اما درباره نام کتاب نوح: از آیات قرآن به این نتیجه می رسیم که همه انبیاء برنامه عملی و کتاب داشتند و در وجود کتاب برای آنها هیچ تردیدی وجود ندارد، چون صراحت قرآن این حقیقت را بیان می کند، حضرت نوح نیز یکی از انبیای اولوالعزم است که دارای شریعت و کتاب آسمانی بودند(3)
نام کتاب حضرت نوح براساس روایات اسلامی تصریحاً بیان نشده است و در قرآن نیز از نام کتاب آن پیامبر عظیم الشأن سخنی نیامده است. گفته شده که نام کتاب نوح را صحف می گویند و صحف درباره نام کتاب آسمانی حضرت ابراهیم نیز شهرت دارد و لذا نام اختصاصی کتاب آن حضرت نیست چنان که در قرآن از کتاب موسی و به بخش هایی از تورات با نام صحف یاد شده است.(4)
پس صحف نام اختصاصی کتاب ابراهیم و نوح ـ علیه السلام ـ نیست، بلکه صحف به معنی لوح ها به کتاب های آسمانی دیگر نیز گفته شده. مرحوم علامه طباطبائی در المیزان می فرماید: کلمه صحف جمع صحیفه است که به معنای هر چیزیست که در آن می نویسند (از قبیل کاغذ و لوح های سنگی و فلزی و امثال آن و در کلام خدا نیز به اجزائی از کتب آسمانی صحف اطلاق شده.(5) چنانکه قرآن چنین می فرماید: إِنَّ هذا لَفِی الصُّحُفِ الْأُولی صُحُفِ إِبْراهِیمَ وَ مُوسی(6) همانا این حقیقت که (آخرت بهتر و جاویدان و ابدی است) در کتاب پیامبران پیشین نیز آمده همان طوری که در قرآن این خبر به مردم می رسد، در کتاب ابراهیم و موسی نیز آمده است. بر اساس این آیه، صحف به کتاب های تمام پیامبران گفته می شود و نام کتاب خاصی نیست. یا در آیه دیگر درباره کتاب های آسمانی پیامبران چنین یاد شده: أَ وَ لَمْ تَأْتِهِمْ بَیِّنَةُ ما فِی الصُّحُفِ الْأُولی(7). «آیا دلیلهای روشنی که در صحیفههای پیشین آمده، به آنها نرسیده است؟».

پاورقی:

1. نوح:26و27.
2. نوح:7.
3. ر.ک: عمادزاده، عمادالدین حسین، تاریخ انبیاء، تهران، انتشارات اسلام، 1374ش، ص190.
4. اعلی : 18.
5. طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان، ترجمه موسوی همدانی، محمدباقر، تهران، امیرکبیر و رجاء، چاپ چهارم، 1370ش، ج20، ص776.
6. اعلی : 17ـ18.
7. طه : 133.

۱ ۰ ۰ دیدگاه

دیدگاه‌ها

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

وبلاگ دین کامل به جهت لزوم مرکزی مجازی برای نشر و گسترش تعالیم اسلام برای تمام قشرهای جامعه بوجود آمده است.در این وبلاگ تلاش ما معرفی اسلام بعنوان کاملترین و جامعترین دین خداست که بر پیامبر ختمی مرتبت حضرت محمد(ص)نازل شده است.سعی ما در مرکز مجازی دین کامل بر ایجاد انگیزه در نسل جوان خواهد بود.با توجه به اینکه زمان تغییر کرده است و بسیاری ممکن است به سفرهای خارجی با اهداف مختلف مسافرت کنند لازم است تا جوان ایرانی آگاهی کاملی نسبت به دین اسلام داشته باشد و به قول معروف چنته اش پر باشد تا بتواند در برابر تبلیغات ادیان گمراه کم نیاورد و به لحاظ تئوری بتواند مشت محکمی بر دهان یاوه گویان زده و خود را از اسارت اینان برهاند.
مرکز پیامک:۵۰۰۰۱۰۷۰۷۱۴۱۴

آخرین مطلب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان
پیوندهای روزانه
پیوندها
بایگانی