دینِ کامل

پایگاه پژوهش، نشر و گسترش دین مبین اسلام

دینِ کامل

پایگاه پژوهش، نشر و گسترش دین مبین اسلام

سلام،چایی میخورین ؟

چرا دین کامل اسلام بعنوان اولین دین نازل نشد؟

پنجشنبه, ۱۹ دی ۱۳۹۸، ۰۵:۴۹ ب.ظ

ثانیاً: همه ى انسان ها در همه ى شرایط داراى فطرت ثابت و حقیقت واحدى هستند و از آن جا که دین براى تربیت انسان و تأمین سعادت واقعى بشر آمده است، تنوع و تعدد ادیان ممکن نیست;[2] از این رو همه ى شریعت ها در زمان خود بهترین و کامل ترین طریق براى تضمین تکامل و سعادت انسان ها بوده اند.
بنابراین، ادیان الهى هیچ گونه تفاوتى در اصول با هم ندارند و اختلاف آنها اولا، تنها در برخى مسائل فرعى است که بر اساس مقتضیات زمان و ویژگى هاى محیط و مخاطبان، متفاوت مى شده است; و ثانیاً در سطح تعالیمى است که به موازات تکامل بشر به تدریج و مرحله به مرحله ارتقا یافته است و این البتّه تکامل دین است، نه اختلاف ادیان.[3]
بدین ترتیب، علت عدم نزول شریعت جامع و کامل اسلام براى انسان هاى نخستین را مى توان در سه امر جستوجو کرد:
1. عدم آمادگى بشر اولیه براى دریافت طرحى جامع در دوره هاى پیش از اسلام: بشر به دلیل عدم بلوغ فکرى، قادر به دریافت یک طرح جامع براى زندگى خود نبود، از این رو، لازم بود با تجدید نبوت ها به تدریج و منزل به منزل راه نمایانى براى او فرستاده شوند، تا وى را در رسیدن به سعادت خویش و دریافت برنامه ى نهایى مهیا سازند.[4]
2. تغییر اوضاع: وضعیت زندگى انسان در دوره ها و سرزمین هاى گوناگون، در حال دگرگونى است. گوناگونى وضعیت ها به ویژه پیچیده تر شدن زندگى و ارتباطات اجتماعى مى تواند در کم و کیف احکام و قوانین اجتماعى دین مؤثر باشد; و روشن است که اگر پیامبران قوانین پیچیده ى امروز را هزاران سال قبل براى مردم تبیین مى کردند، مرتکب کار بیهوده و لغوى شده بودند. علاوه بر آن، حفظ و تطبیق آنها بر موارد خاص در زمان هاى بعد، بسیار دشوار مى شد.[5]
اما در دوره ى ظهور اسلام، رشد و بلوغ فکرى بشر او را قادر ساخت که اوّلاً، برنامه ى تکاملى جامع خود را یک جا دریافت کند; و ثانیاً پس از پیامبر اسلام در پرتو راه نمایى ها و دستورهاى امامان معصوم(علیهم السلام) و پس از ایشان در زمان غیبت کبرى در پرتو اجتهاد علماى اسلام شناس و متخصص در دین مى توانند کلیات وحى را با اوضاع متغیر زمانى و مکانى منطبق سازند.[6]
3. از سوى دیگر، ویژگى هاى منحصر به فرد پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله)مطرح است. شخصیت معنوى ایشان به چنان قوامى رسیده بود که به آن حضرت امکان مى داد تا همه ى مراتب ممکن و لازم را براى دریافت وحى الهى طى کند، به گونه اى که هیچ مرتبه و مرحله ى کشف ناشده اى باقى نماند که پیامبر دیگرى پس از ایشان کشف کند; به تعبیر عُرفا، «الخاتم من خَتَم المراتب; خاتم کسى است که همه ى مراتب را طى کرده و مرتبه ى طى نشده اى باقى نگذارده باشد».[7]

[1]. مرتضى مطهرى، مجموعه ى آثار، (انتشارات صدرا، 1372ش)، ج 2، ص 182.
[2]. عبدالله جوادى آملى، فلسفه ى دین، (قم: مرکز نشر اسراء، 1380ش) ص 73.
[3]. مرتضى مطهرى، همان، ص 181 ـ 182.
[4]. همان، ص 184.
[5]. محمد تقى مصباح یزدى، آموزش عقاید، (تهران: شرکت چاپ و نشر بین الملل، چ پنجم، 1380ش)، ج 1 و 2، ص 279.
[6]. مرتضى مطهرى، همان، ص 185.
[7]. جمعى از نویسندگان، درآمدى بر مبانى اندیشه اسلامى، (قم: مؤسسه ى آموزشى و پژوهشى امام خمینى(رحمه الله)، 1381ش)، ص 135.

  • کاوه توفیقی(صاحب امتیاز پایگاه نشروگسترش دین کامل)

اسلام دین کامل

دین

دین حق

دین کامل

کاملترین دین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

وبلاگ دین کامل به جهت لزوم مرکزی مجازی برای نشر و گسترش تعالیم اسلام برای تمام قشرهای جامعه بوجود آمده است.در این وبلاگ تلاش ما معرفی اسلام بعنوان کاملترین و جامعترین دین خداست که بر پیامبر ختمی مرتبت حضرت محمد(ص)نازل شده است.سعی ما در مرکز مجازی دین کامل بر ایجاد انگیزه در نسل جوان خواهد بود.با توجه به اینکه زمان تغییر کرده است و بسیاری ممکن است به سفرهای خارجی با اهداف مختلف مسافرت کنند لازم است تا جوان ایرانی آگاهی کاملی نسبت به دین اسلام داشته باشد و به قول معروف چنته اش پر باشد تا بتواند در برابر تبلیغات ادیان گمراه کم نیاورد و به لحاظ تئوری بتواند مشت محکمی بر دهان یاوه گویان زده و خود را از اسارت اینان برهاند.
مرکز پیامک:۵۰۰۰۱۰۷۰۷۱۴۱۴